Ga terug naar overzicht

HENK Visits met Hanna Verboom

In de serie ‘HENK Visits’ gaan we langs bij mensen die ons inspireren om je een kijkje te geven in hun dagelijkse leven thuis. Dit keer brengen we een bezoek aan filmmaker, social entrepreneur en moeder, Hanna Verboom.

Hanna staat bekend om haar werk als filmmaker en haar toewijding aan de thema’s duurzaamheid, mentale gezondheid en diversiteit. Opgegroeid in Kenia en Soedan, werd ze geïnspireerd door de sterke gemeenschappen en culturele verbondenheid, wat haar motiveerde om het filmplatform Cinetree op te richten. We spraken over haar drijfveer, het belang van thuis en de rol van duurzaamheid in haar leven.

Waar haal jij je inspiratie en drive vandaan?
Ik ben opgegroeid in Oost-Afrika, tot mijn twaalfde heb ik in Kenia en Soedan gewoond. Ik ben hierdoor in twee culturen opgegroeid. De Oost-Afrikaanse cultuur staat bekend om zijn gemeenschapsgevoel en verbondenheid met de natuur, wat ik altijd prachtig heb gevonden, en miste toen ik terugkeerde naar Nederland. Ik geloof dat we veel kunnen leren van Afrikaanse culturen, vooral over verbondenheid en samenleven met de aarde. Het verbinden van deze culturen en het bouwen van bruggen tussen mensen is iets wat ik van jongs af aan heb geleerd en later zag ik film als een krachtig middel om dit te bereiken. Deze ervaringen hebben uiteindelijk geleid tot het ontstaan van Cinetree.

Wat betekent ' thuis' voor jou te midden van alles waarmee je bezig bent? 
Thuis is de basis. Door mijn vele reizen in het verleden, heb ik altijd gezocht naar mijn thuis, omdat ik opgroeide met twee verschillende culturen. Thuis is je wortels hebben, een plek waar ik tot rust kan komen, omringd door mensen en spullen die me dierbaar zijn. Als die basis er niet is, heeft al het andere daaronder te lijden. Het is niet alleen mijn fundament, maar ook dat van mijn twee jonge kinderen. Ik geniet er enorm van om in de natuur te wonen, waar ik gewoon de rust kan opzoeken.

Je hebt diverse HENK producten, ben je er blij mee?
Ik ben er heel erg blij mee! Vooral met de Checker stoelen, ik heb lang gezocht naar nieuwe omdat ik erg gehecht was aan mijn oude stoelen, die ik ooit bij een theater verkoop heb gevonden. Ze waren helemaal versleten, dus ik was al een tijd op zoek naar vervanging. Ik wilde iets tijdloos, eigen en comfortabel, en ik was meteen verliefd op deze stoelen. Ook de Blob salontafel spreekt me erg aan. De combinatie in huis van strakke lijnen, uniek design en stoffen uit Afrika en kleden uit Marokko; het is een mix van alles, net als ikzelf, haha!

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor jou, waar gaat het voor jou over?
Duurzaamheid gaat over iets groters dan onszelf. Ik zie duurzaamheid nog bijna breder dan ‘duurzaamheid’ - het gaat volgens mij veel meer over begrijpen dat je onderdeel bent van iets wat groter is dan jijzelf.  De keuzes die je maakt, of het nu gaat om de gemeenschap of de volgende generaties, hebben invloed op de toekomst. Je bent een radertje in dit proces en het laat je nadenken over je consumptie en levensstijl. Dit heeft niet alleen te maken met het klimaat, maar ook met mentale gezondheid. Als je je niet goed voelt, consumeer je anders en ben je minder betrokken bij de wereld om je heen. Er is een sterke verbinding tussen hoe we consumeren, leven en onze relaties onderhouden. Onze samenleving is gericht op snelheid en gemak, maar duurzame oplossingen vergen tijd. Het is een culturele kwestie; klimaatproblemen zijn ook cultuurproblemen. Het beïnvloedt hoe we naar de toekomst kijken. Als we geloven dat dingen gerepareerd kunnen worden en dat het de moeite waard is om te investeren in duurzaamheid, dan veranderen we onze manier van denken. Dit is een belangrijk aspect voor ons bij Cinetree, waar we verhalen vertellen die deze cultuuromslag kunnen stimuleren.


In samenwerking met Cinetree mogen wij 2 maanden films cadeau geven. Meld je nu aan voor Cinetree via deze link.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de Studio HENK nieuwsbrief en ontvang als eerste exclusieve uitnodigingen voor evenementen, nieuwe producten, tweedekans aanbod en winacties.